fbpx

Gotowe makra do Excela – jak je stworzyć?

Gotowe makra do Excela cieszą się bardzo dużą popularnością, ponieważ w sieci można ich znaleźć naprawdę wiele. Jednakże nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że tak naprawdę każdy może je stworzyć i nie trzeba szukać gotowych rozwiązań w internecie. W takim razie jak je tworzyć?

Czym są makra?

Zanim jednak przejdę do przedstawienia sposobu, na stworzenie własnych makr warto przedstawić, co tak właściwie kryje się z tym słowem. Makra nazywane są przez niektóre osoby makropoleceniami i można powiedzieć, że są to krótkie programy, które zapisywane są w plikach MS Excel. Tworzy się je w celu automatyzacji często powtarzanych czynności w Excelu, a więc dzięki niemu można wykonywać szybciej i sprawniej wszystkie zadania. Wiele początkujących osób myśli, że aby je stworzyć, trzeba znać język Visual Basic for Applications, lecz tak nie jest. Makra może tworzyć praktycznie każdy bez znajomości języków programowania.

Jednakże trzeba wiedzieć, że znając podstawy języka VBA, możliwości makr są o wiele większe. Dzięki niemu można tworzyć bardziej zaawansowane oraz rozbudowane funkcje, których standardowo nie ma w MS Excel.

Gotowe makra do Excela – jak je stworzyć?

Tworzenie makr w Excelu nie należy do skomplikowanych czynności. Tworzy się je poprzez ich rejestrowanie, a żeby to zrobić, należy przejść do zakładki Widok i wybrać opcję Zarejestruj makro. Wtedy wyświetli się okno z polami, które należy wypełnić.

Gotowe makra do excel - 1
 

Gotowe marka do Excela 5

Nazwa makra – w tym miejscu należy wpisać dowolną nazwę tworzonego makra.

Przechowaj makro w – w tej opcji można wybrać, gdzie będą działały makra. Dostępne są trzy opcje – Nowy skoroszyt, Ten skoroszyt oraz Skoroszyt makr osobistych. Pierwsze dwie opcje będą działały tylko i wyłącznie w obrębie tego skoroszytu. Jeśli makro ma być dostępne globalnie we wszystkich arkuszach i skoroszytach, to należy wybrać ostatnią opcję – Skoroszyt makr osobistych.

Klawisz skrótu – oznacza wybranie dowolnego skrótu klawiszowego, za którego pośrednictwem będzie wywoływane nowe makro.

Opis – ostatnim polem jest opis, w którym można dowolnie opisać dane makro.

Należy jednak pamiętać, że zadaniem makr jest automatyzacja często powtarzanych czynności. Tworząc je, trzeba patrzeć przez pryzmat ich funkcjonalności oraz wygody użytkowania. Jeśli dane makro będzie wykorzystywane tylko i wyłącznie w danym arkuszu, to nie warto zapisywać go globalnie.

Gotowe makra do excel - 3

Rejestrowanie makra

Po wypełnieniu wszystkich rubryk można przystąpić do tworzenia makra. Automatycznie po zapisaniu ustawień rozpocznie się nagrywanie makra, które polega na tym, że program śledzi zachowanie użytkownika. Oznacza to, że można przejść do komórki A1 i skopiować jej zawartość do A3. Nacisnąć Zatrzymaj rejestrowanie, a następnie wcisnąć skrót makra, które przed chwilą zostało stworzone. Czynność zostanie automatycznie powtórzona. Oczywiście, zapisywanie kopiowania i wklejania jest podstawową czynnością, lecz na tej samej zasadzie można pod jednym makrem ukryć szereg różnych działań, których wykonanie zajmuje dłuższą chwilę czasu.

Gotowe makra Excel – moim zdaniem nie warto z nich korzystać, ponieważ stworzenie własnych jest bardzo proste. Co więcej, pracując na stworzonych przez siebie instrukcjach, jest możliwość ich personalizacji pod względem skrótów klawiszowych pod własne preferencje.

Jeżeli szkolenie z MS Excel może przydać się w Twoim Zespole, zapraszamy do kontaktu!

Zespół VBA-Excel.pl

Naucz się Excela od praktyków!

 

Komentarze

Call Now Button